برق اضطراری یو پی اس اینفورم لگراند فرانسه

برق اضطراری یا یو پی اس چیست؟

دستگاه یو پی اس ( UPS ) یا برق اضطراری وظیفه تأمین برق را در هنگام قطع برق شبکه به عهده دارد. UPS یو پی اس ها بسته به سیستم مورد تغذیه خصوصیات متفاوتی دارند. برخی از دستگاه‌های یو پی اس (UPS) برق اضطراری که از باتری یو پی اس(BATTERY) برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. قادرند برای مدت محدودی، بسته به مقدار مصرف سیستم مورد تغذیه، برق آن را تأمین نمایند.

آنچه در ادامه میخوانید…

منابع تغذیه برق اضطراری یو پی اس UPS

دستگاه یو پی اس UPS یا برق اضطراری وظیفه تأمین برق را در هنگام قطع برق شبکه به عهده دارد. UPS یو پی اس ها بسته به سیستم مورد تغذیه خصوصیات متفاوتی دارند. برخی از دستگاه های یو پی اس (UPS) برق اضطراری که از باتری یو پی اس (BATTERY) برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کنند. قادرند برای مدت محدودی، بسته به مقدار مصرف سیستم مورد تغذیه، برق آن را تأمین نمایند.
ولی برخی دیگر از UPS یو پی اس ها قادرند به مدت نامحدودی تا زمان وصل شدن مجدد برق شهر برق اضطراری را تأمین کنند. این گونه سیستم ها دارای موتور مکانیکی و ژنراتورند و تا زمانی که سوخت موتور مکانیکی تأمین شود می توانند برق اضطراری را تأمین نمایند.

خصوصیت دیگری که UPS  یو پی اس ها یا دستگاه های برق اضطراری را از یکدیگر متمایز می کند مدت زمانی است که طول می کشد تا بعد از قطع برق شبکه برق اضطراری وصل شود. برخی از این سیستم ها برق اضطراری یا یو پی اس UPS قادرند بدون تأخیر بعد از قطع برق شهر در عرض چند میلی ثانیه برق اضطراری را وصل نمایند. این گونه دستگاه های برق اضطراری یو پی اس UPS، که معمولا انرژی خود را از باتری (BATTERY) تأمین می کنند، در مکان هایی مانند اتاق عمل، اتاق کامپیوتر، سیستم های نظامی و مانند آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

یو پی اس با موتور مکانیکی

در مقابل سیستم های برق اضطراری یو پی اس UPS هایی که از موتور مکانیکی و مولد برای تولید برق اضطراری استفاده می کنند، به دلیل اینکه موتور مکانیکی برای راه اندازی نیازمند زمان است، وصل برق اضطراری با تأخیر صورت می گیرد. لذا با توجه به خصوصیات و نیاز محل مورد استفاده، یکی از این سیستم های برق اضطراری یو پی اس UPS یا ترکیبی از هر دو نوع UPS  یو پی اس دارای باتری (BATTERY) و UPS یو پی اس دارای موتور مکانیکی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، انواع منابع برق اضطراری یو پی اس UPS مورد استفاده در سیستم های مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم. یو پی اس کاربردهای فراوانی دارد از جمله: یوپی اس دوربین مداربسته، یو پی اس آسانسور، یو پی اس سرور، یو پی اس خانگی و…

خرید یو پی اس

اهمیت استفاده از سیستم های برق اضطراری یو پی اس(UPS)

برخی از سیستم های حساس و مهم در منازل و اماکن عمومی یا در ادارات و کارخانجات، باید هنگام قطع برق شهر به کار خود ادامه دهند. برخی از مشکلاتی که هنگام قطع برق در ساختمان در صورت عدم وجود دستگاه برق اضطراری یو پی اس ups  به وجود می آید، به شرح زیرند:

  1. از کار افتادن آسانسورها
  2. از کار افتادن درهای اتوماتیک
  3. ازکار افتادن سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع
  4. ازکار افتادن پمپ های تأمین فشار آب و پمپ های آتش نشانی
  5. نبودن روشنایی

با توجه به موارد بالا، متوجه ضرورت چاره اندیشی جهت تهیه دستگاه برق اضطراری یو گی اس ups برای مواقع قطعی برق می شویم که منابعی برای تأمین برق در زمان نبودن برق شبکه در نظر گرفته شود.

برق اضطراری سیستم های ایمنی و حفاظتی

دستگاه برق اضطراری یو پی اس UPS در سیستم های ایمنی و حفاظتی نظیر سیستم اطفا حریق، سیستم دوربین مدار بسته، سیستم اعلام سرقت جزو ضروریات سیستم و تأمین برق اضطراری سیستم در مواقع قطعی برق بسیار مهم است. در این سیستم های برق اضطراری یو پی اس UPS از باتری (BATTERY) خشک به صورت منبع تأمین برق اضطراری استفاده می شود. معمولا ولتاژ تغذیه این سیستم ها ولتاژ 52 و 24 ولت DC است لذا از یک یا دو عدد باتری (BATTERY) که در تابلوی اصلی جاسازی می شود استفاده می کنند.

این باتری ها (BATTERY) به مدار الکترونیکی تابلو وصل می گردند و در زمان وجود برق شهر توسط سیستم شارژ و آماده نگه داشته می شوند و هنگام قطع برق شبکه بدون تأخیر وارد مدار شده و برق اضطراری سیستم را تأمین می نمایند. مدت زمان تأمین برق اضطراری به ظرفیت باتری های یو پی اس و مصرف سیستم بستگی دارد. مشخصات باتری (BATTERY) مورد نیاز معمولا در دفترچه راهنمای دستگاه برق اضطراری یو پی اس UPS ذکر می گردد. عمر باتری UPS بعد از مدت زمان معینی که بستگی به کیفیت آن دارد به پایان می رسد. (معمولا بین 2 الی 1 سال) .  برخی از انواع باتری های یو پی اس مورد استفاده در این سیستم ها را در شکل زیر مشاهده می نمایید.

با بهترین‌های باتری مگا مکس آشنا شوید.

یو پی اس(UPS) بدون وقفه کوتاه مدت

 تأمین پیوسته انرژی برق، در مصرف کننده هایی که جزو تجهیزات حیاتی مجموعه های رایانه ای، مخابراتی، آزمایشگاهی و بیمارستانی هستند اهمیت بسیاری دارد. و این گروه ها به قطع برق شبکه و اختلالات برق در شبکه حساس اند، به تجهیزات برق اضطراری یو پی اس UPS بدون وقفه نیاز دارند تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تأمین نمایند. برای مثال وجود کوچک ترین اغتشاش در برق شهر، موجب خاموش و روشن شدن مجدد رایانه می گردد. لذا با این عمل، اطلاعاتی که در حافظه سیستم وجود دارد از بین می رود.

در مورد سایر سیستم های حساس، نظیر دستگاه های مخابراتی و شبکه های اطلاعاتی نیز با قطع یا تغییر ولتاژ منبع تغذیه، هماهنگی بخش های مختلف دستگاه به هم می خورد. بر اثر قطع و وصل های متوالی، علاوه بر صدماتی که به قطعات دستگاه وارد می شود، عملکرد کل سیستم با اختلال مواجه می گردد.

با توجه به موارد فوق، نیاز به وجود دستگاه برق اضطراری یو پی اس UPS که بتواند جایگزین مناسبی برای برق شهر در مواقع اضطراری گردیده و با حذف اختالالت شبکه، تغذیه مدارات حساس را بر عهده شود، نمایان می شود. برای تأمین برق اضطراری این گونه سیستم ها از دستگاه برق اضطراری بدون تاخیر یا یو پی اس UPS استفاده می گردد.

دستگاه برق اضطراری یا یو پی اس(UPS) چگونه کار میکند؟

در پشت دستگاه یو پی اس UPS محلی برای اتصال برق DC و محلی برای اتصال برق شهر وجود دارد. در صورت قطع برق شهر، برق DC که توسط باتری (BATTERY) تأمین می شود توسط مدار الکترونیکی مبدّل برق مستقیم به متناوب، به ولتاژ 221 ولت تبدیل می گردد و در عرض چند میلی ثانیه در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. همان طور که میدانید برق شهری باید 220 ولت باشد منتها همیشه دارای نوساناتی هست یعنی جریان از 220 کمتر و بیشتر میشود که این نوسانات به مرور روی لوازم برقی تاثیر گذاشته و باعث خرابی و حتی سوختگی لوازم برقی می شود.

برخی از دستگاه‌های برق اضطراری یو پی اس (UPS) ها دارای تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژند تا در هنگام وجود نوسان در برق شبکه عمل تثبیت ولتاژ را نیز در محدوده مشخصی انجام دهند. مقدار محدوده تثبیت ولتاژ معمولا به صورت درصد در مشخصات فنی یو پی اس UPS ذکر می گردد. هنگامی که ولتاژ ورودی پایین است تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ، ولتاژ را بالا می برد و هنگامی که ولتاژ ورودی باالاست ولتاژ را پایین می آورد.

دستگاه‌های برق اضطراری یو پی اس (ups)؛

معمولا با ولتاژ 52 ،24 ،96 و 48 ولت مستقیم تغذیه می شوند. باتری های یو پی اس ها در زمان وجود برق شهر توسط مدار کاملا شارژ و آماده نگه داشته می شوند. باتری های یو پی اس های با توان کم در داخل دستگاه برق اضطراری UPS قرار می گیرند و در دستگاه های پر توان باتری ها (BATTERY) را به طور جداگانه در کابینت باتری (Cabinet BATTERY) قرار می دهند.

برای اشنایی با بهترین برندهای یو پی اس مانند یو پی اس فاراتل، اینفورم و … اینجا کلیک کنید و بهترین‌های برق اضطراری داخل بازار ایران را بشناسید.

طرز کار دستگاه های برق اضطراری (یو پی اس) در هر دو زمان قطعی برق و وجود جریان شهری

1) یو پی اس آفلاین (Off-Line UPS)

در این نوع دستگاه برق اضطراری یو پی اس (UPS) مصرف کننده در حالت عادی از برق شهر استفاده می کند و به محض قطع برق،دستگاه برق اضطراری یا همان یو پی اس (UPS) وارد مدار می شود و برق باتری (BATTERY) را به برق مورد مصرف دستگاه های مصرف کننده تبدیل و در خروجی ارائه می کند.

 2) یو پی اس خط تعاملی(Line-Interactive UPS)

این نوع دستگاه برق اضطراری یا یو پی اس UPS در حالت وجود برق شهر، جهت تثبیت ولتاژ خروجی برای مصرف کننده از یک ترانسفورماتور برای افزایش و کاهش ولتاژ استفاده می نماید و هنگام قطع برق شهر بدون وقفه برق  اضطراری مطلوب و مورد نیاز مصرف کننده را از باتری ها (BATTERY) تأمین می نماید.

3) یو پی اس آنلاین (On-Line UPS)

در این گونه دستگاه های برق اضطراری یو پی اس ها (UPS) که از کیفیت و حساسیت بالایی برخوردارند پس از تصحیح ولتاژ ورودی و پاک سازی ورودی از انواع نویز و احیاناً تصحیح سطح ولتاژ ورودی، برق اضطراری ثابت و فیلتر شده در خروجی در اختیار دستگاه های مصرف کننده قرار داده می شود و مداری مجهز به یک پردازنده حساس دائماً ولتاژ و جریان ورودی را کنترل می کند. این دستگاه های برق اضطراری یا همان یو پی اس ها (UPS) جهت دستگاه های فوق العاده حساس آزمایشگاهی، نظامی و… مورد قرار می گیرند.

انواع دستگاه های برق اضطراری یو پی اس UPS ازنظرکاربرد

 1) برق اضطراری یو پی اس های خانگی

این UPSها بیشتر برای تأمین روشنایی مکان‌های کوچک در مواقع قطع برق برای تامین برق اضطراری به کار می روند.

2) برق اضطراری یو پی اس های اداری و صنعتی

این UPS ها برای مصارف بزرگتر با توان های بالاتر استفاده می شود که این یو پی اس ها می توانند تعداد زیادی رایانه یا دستگاه های دیگر را به طور همزمان تغذیه کنند.

دستگاه های برق اضطراری نورتوس

شرکت فنی و مهندسی نورتوس از سال 1374 فعالیت خودرا آغاز نموده است و تا کنون در امر مشاوره، فروش و خدمات پشتیبانی محصولات خود کوشش نموده است و در این راستا توانسته با تولید کنندگان و واردکنندگان دستگاه ها و سیستم ها از جمله شرکت اینفورم در ایران قرارداد منعقد کند. شرکت اینفورم در سال 2010 به طورکامل توسط شرکت لگراند فرانسه خریداری شد و اینفورم در گروه برند های لگراند فرانسه قرار گرفت و شرکت فنی و مهندسی نورتوس از سال 1386 نمایندگی رسمی این برند در استان خراسان گردید.

 

خاطری اسوده با تیم پشتیبانی قدرتمند

با پشتیبانی شرکت ازدیسان که بزرگترین توزیع کننده بیش از 40000 نوع قطعات پاور الکترونیک در غرب آسیاست، نورتوس تبدیل به تامین کننده معتبر قطعات اورجینال در بازار الکترونیک خراسان گردیده است و با وجود مهندسین با تجربه و امکان تهیه قطعات و برد های اورجینال توسط دفتر ترکیه این شرکت را در بسیاری موارد مورد توجه و مراجعه صنایع و سیستم های بانکی قرار داده تا در کنار پشتیبانی، پاسخگوی تعمیرات دستگاه هایی که به هر دلیل تعمیر آن در داخل کشور میسر نبوده است نیز باشد.

با توجه به این‌که خرید و انتخاب یو پی اس مساله‌ای با اهمیت است و به جز هزینه‌ای که به خود یو پی اس مرتبط می‌شود ضامن سلامت و سرمایه شما محسوب می‌شود در نتیجه خرید یو پی اس امری خطیر می‌باشد که با انجام مشاوره می‌تواند به بهترین نحو صورت بگیرد.