ups cctv دوربین مداربسته بدون وقفه با یو پی اس

یو پی اس دوربین مداربسته

یو پی اس دوربین مداربسته یکی از الزامات یک سیستم نظارتی و امنیتی است. به این خاطر که دوربین های مداربسته و سایر تجهیزات نظارتی فقط در صورتی کارایی لازم را خواهند داشت که بصورت 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته در حال ضبط تصاویر باشند. قطعی عمدی و یا اتفاقی برق نباید سبب از کار افتادگی آنها شود. (حتی با قطع برق هم دوربین ها درحال ضبط باشند.) به همین جهت یک سیستم نظارتی نیاز به یک دستگاه یو پی اس دوربین مداربسته خواهد داشت. که ورودی جریان برق تمام دوربین‌ها، دستگاه‌های DVR یا NVR، سوئیچ‌ها و سایر تجهیزات سیستم دوربین مداربسته از طریق یو پی اس ups تغذیه و تامین گردد.

اثرات قطع ناگهانی برق

قطع ناگهانی برق در سیستم‌های دوربین مداربسته در اکثر مواقع سبب بد سکتور شدن و از کار افتادن هارد و یا حافظه سیستم می شود. در صورت بروز این بحران تمامی اطلاعات روزها و ماه‌های قبل نیست و نابود می شوند و دسترسی به تمام آنها غیر ممکن می گردد. ممکن است انجام بازیابی اطلاعات بسیار دشوار شود. در نتیجه برای داشتن یک سیستم امنیتی پایدار و استاندارد که بتوان به آن اطمینان کامل داشت یکی از الزامات اصلی داشتن یو پی اس دوربین مداربسته خواهد بود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند …

یو پی اس دوربین مدار بسته چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در حالت کلی، UPS مخفف شده عبارت لاتین Uninterruptible power supply می‌باشد. دستگاهی است که بدون وقفه به عنوان منبع تغذیه دوربین‌های مداربسته (یا سایر لوازم الکترونیکی) استفاده می‌گردد. این دستگاه‌ها در پروژه‌های کلان امنیتی، ساختمان‌های عظیم و مهم و همچنین سامانه‌های نظارتی ویژه، بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

ثبات ایجاد شده در تامین برق از طریق UPS دوربین مداربسته می‌تواند در اکثر سامانه‌های نظارتی به صورت ویژه‌ای اثر گذار باشد. این ثبات الکتریکی با استفاده از باتری‌های تعبیه شده در ساختار UPS دوربین مداربسته تامین می‌شود. در حقیقت تا مادامی که جریان برق شهری وجود دارد سامانه UPS دوربین مداربسته با استفاده از این جریان دوربین‌های مداربسته و دستگاه ذخیره ساز را تغذیه می
‌کند. اما در شرایطی که جریان برق قطع است، باتری‌هایی که در زمان وجود جریان برق شارژ شده و آماده هستند، وظیفه تامین و تغذیه برق سامانه را عهده‌دار خواهند بود.

یو پی اس

به عبارتی یو پی اس دستگاهی است که به کمک آن می‌شود در هنگام قطع برق شهر دستگاه‌های الکترونیکی را روشن نگه داشت و از آن‌ها استفاده کرد. این دستگاه بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار می‌گیرد. علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و نوسانات به تجهیزات حساس مصرف کننده می‌گردد. یو پی اس عموما در نزدیکی رایانه و دیگر وسایل برقی قرار گرفته و در صورت ایجاد اختلال در ولتاژ ورودی برق شهری و یا قطعی کامل برق، شرایط لازم برای ادامه‌ی روند دستگاه را مهیا می‌سازد.

Ups ها طوری طراحی شده‌اند که همواره دو منبع انرژی وجود داشته باشد. یکی منبع انرژی اولیه یعنی برق شهر و دیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدار می‌شود و به آن منبع ثانویه یا همان باتری گفته می‌شود.

با توجه به نوع یو پی اس گاهی اوقات سوییچی تعبیه شده است جهت کنترل این‌که کدامیک از منابع نیرو درهر لحظه مورد استفاده قرارگیرند. به محض اینکه منبع اولیه قطع شود سوئیچ از حالت اولیه به حالت ثانویه تغییر می‌کند و زمانی‌که دوباره منبع اولیه وصل شد از حالت ثانویه به حالت اولیه باز می‌گردد. البته برق شهر، متناوب است و تجهیزات شما از برق متناوب شهر استفاده می‌کنند و تمامی باتری‌ها برق مستقیم تولید می‌کنند. قسمتی از یوپی اس به نام شارژر عمل تبدیل انرژی متناوب به مستقیم برای شارژ باتری‌ها را بر عهده دارد.

ضرورت استفاده از یو پی اس برای دوربین

 یکی از دلایل نصب دوربین مداربسته، ارائه و ذخیره‌ی تصاویر محیط به طور بی‌وقفه و شبانه روزی می‌باشد. کاربران می‌خواهند هنگامی که در مکان مورد نظر خود حاضر نیستند با اطمینان کامل تصاویر را بر روی گوشی تلفن همراه یا بازپخش دستگاه ذخیره ساز مشاهده نمایند. سیستم مداربسته برای عملکرد مناسب، نیازمند یک تغذیه استاندارد می‌باشد. بارها شاهد این بوده‌ایم که سرقت کنندگان، برق محیط را قطع می‌کنند و مانع ذخیره سازی تصاویر می‌شوند. در چنین شرایطی، استفاده از UPS دوربین مداربسته، توصیه می‌شود تا بتواند تغذیه مورد نیاز دوربین مداربسته و سایر تجهیزات را فراهم کند.

در صورت قطع شدن برق به هر دلیلی، سیستم دوربین مداربسته باید بتواند همچنان به کار خود ادامه دهد و تصاویر را ذخیره نماید. استفاده از یو پی اس در طلافروشی ها یکی از کاربردی‌ترین موارد استفاده از یو پی اس برای دوربین مداربسته است حتی اگر فقط برای دوربین‌ها از یو پی اس استفاده کرده باشند.

انواع دستگاه UPS دوربین مداربسته

انواع دستگاه UPS دوربین مداربسته

انواع دستگاه های UPS دوربین مداربسته عبارتند از:

  1. یو پی اس دوربین مداربسته آنلاین online
  2. یو پی اس دوربین مداربسته آفلاین offline
  3. یو پی اس دوربین مداربسته لاین اینتراکتیو line interactive

تفاوت اصلی یو پی اس آنلاین و آفلاین در تثبیت یا عدم تثیبت جریان برق شهری می‌باشد. در حالت آفلاین (Offline) برق ورودی شهری به طور مستقیم به دوربین‌های مداربسته منتقل می‌شود. در صورتی که UPS های آنلاین برق خروجی خود را از طریق اینورتر (Invertor) تامین می‌کنند و در نتیجه همیشه یک جریان ثابت برق به دوربین‌های مداربسته و دستگاه ضبط ویدئویی از طریق یو پی اس دوربین مداربسته منتقل می‌شود. البته که در برخی از مدل‌های UPS آفلاین سامانه‌های استابلایزر (stabilizer) تعبیه می‌شود، اما در حالت کلی برای پروژه‌های نظارتی حساس استفاده از UPS های آنلاین بهتر است.

جهت اطلاعات دقیق تر مقاله خرید یو پی اس در مشهد را مطالعه نمایید.

1- ups دوربین مداربسته آنلاین

در یو پی اس دوربین مداربسته آنلاین در زمان اختلال و یا قطع برق، هیچ تأخیر زمانی وجود ندارد و به عنوان منبع اصلی برق عمل می‌کند. زمان قطع برق، یو پی اس به تولید برق ادامه می‌دهد اما دیگر قادر به شارژ شدن نمی‌باشد تا زمانی که برق شهر متصل گردد و شارژ باتری یو پی اس انجام شود.

چناچه قصد شما از یو پی اس علاوه بر تامین برق بی‌وقفه، دریافت توان خروجی مناسب است، نوع آنلاین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. در یو پی اس‌های آنلاین علاوه بر شارژ باتری و تامین بی‌وقفه‌ی جریان برق، بخش اینورتر در هر زمان فعال بوده و توان خروجی را فراهم می‌‌نماید. به طور دقیق‌تر جریان برق شهری توسط یک رکتیفایر به جریان مستقیم تبدیل می‌شود. بعد توسط بخش اینورتر به جریان متناوب تبدیل و آماده‌ی ورود به دستگاه مصرف کننده می‌شود.

این پروسه به دلیل حفاظت بیشتر از دستگاه مصرف کننده به لحاظ ولتاژ ورودی صورت می‌گیرد. یوپی‌اس‌های Online یوپی‌اس‌هایی هستند که در استاندارد با علامت VFI شناخته می‌شوند و در شرایط نرمال و اتصال برق شهر مصرف‌کننده‌ی آنها از طریق اینورتر تغذیه می‌شود. تنها در شرایط خرابی در هریک از مبدل‌های دستگاه، مسیر Bypass برای مدت زمان محدود رفع عیب و برگشت دستگاه به سرویس، عهده‌دار تأمین تغذیه جریان می‌شود.

2- ups دوربین مداربسته آفلاین

یو پی اس آفلاین یو پی اسی است که دارای یک دستگاه مصرف کننده می‌باشد و مستقیم به برق شهری متصل است. درصورتی که برق قطع شود این دستگاه فعال خواهد شد. در هنگام اختلال یا قطع برق، تأخیر زمانی کوتاهی تا وصل شدن باتری داخلی وجود دارد. البته این تأخیر باید تا حدی کوتاه باشد که از Shutdown یا خاموشی مصرف کننده جلوگیری نماید.

در این شرایط دستگاه مصرف کننده برق این امکان را دارد تا از دستگاه یو پی اس جریانی را که لازم دارد تهیه کند و برق مورد نیاز شما را تامین کند. اگر کسب و کار شما طوری هست که با قطع شدن برق ممکن است اطلاعات بسیار مهمی را از دست دهید خرید یو پی اس چه از نوع آنلاین چه آفلاین برایتان لازم و ضروری است.

دستگاه یو پی اس آفلاین از قدرت حفاظتی بالایی برخوردار است. در خروجی آن فیلترهایی به نام‌های EMI / RFI به کار رفته است که قادرند بار حفاظت از سنسورها و گذرگاه‌ها را که توسط ولتاژ پیک به مقادیر از پیش تعریف شده مشخص شده است را برعهده بگیرند.

3- ups دوربین مداربسته لاین اینتراکتیو (تعامل بین خطوط)

در این نوع یو پی اس ها سعی شده است که با اضافه کردن سیستم تنظیم ولتاژ در مسیر By pass عملکرد بهتری نسبت به یو پی اس‌های Off-line داشته باشند. دو نوع از متداول‌ترین سیستم‌های این نوع یو پی اس مجهز به ترانس Buck/Boost وترانس ferrorvesonat هستند. مشابه مدل‌های Off-Line یو پی اس‌های Line-Interactive بار خود را از طریق مسیر Bypass تغذیه می کنند. در نتیجه براثر هر اتفاقی که باعث قطع برق شهر شود، آن را به اینورتر منتقل می‌کند.

یو پی اس دوربین مداربسته لاین اینتراکتیو دارای ترانسفورماتور است تا با کوچکترین افت ولتاژ، باتری به عنوان منبع تغذیه قرار نگیرد. تنها درشرایطی که ولتاژ از حدی که از پیش تعیین شده کمتر شود، ترانسفورماتور را فعال می‌کند و باتری به عنوان منبع تغذیه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یو پی اس ups برای دوربین مداربسته
مثال هایی از براورد توان دستگاه یو پی اس دوربین مداربسته

بدون نصب دستگاه UPS، خرابی یا قطع برق سبب از بین رفتن قدرت سیستم دوربین مداربسته و از کار افتادگی آن‌ها می شود. سیستم UPS با تأمین برق به صورت مداوم از مسدود شدن جریان برق و نگه داشتن برق در یک سطح پایدار موقع قطع برق یا سنسور برق می تواند از قطع شدن دوربین‌ها جلوگیری کند.
به طور مثال: برای 4 دوربین مداربسته و یک دستگاه DVR و تجهیزات جانبی دوربین مثل منبع تغذیه، معمولا به حدود 50 وات توان نیاز خواهید داشت. به جهت تامین این توان حداقل می‌بایست از یک UPS با توان 600 ولت آمپر استفاده کنید.
برای هشت دوربین مداربسته و DVR و تجهیزات جانبی می‌بایست حداقل از یک یو پی اس با توان 1000VA استفاده کنید. برای 16 دوربین مدار بسته و DVR و تجهیزات جانبی باید حداقل از یک UPS با توان 1000ولت آمپر استفاده کنید.

یو پی اس دوربین مدار بسته جزء محبوب‌ترین لوازم الکتریکی جانبی محسوب می شود و در همه جا کاربرد دارند. دوربین‌ها و سیستم دی وی آر مربوطه معمولا برق با کیفیت خیلی بالا احتیاج ندارند. ضمن اینکه خود دی وی آرها (DVR) دارای یک استابلایزر درونی هستند.

اجزای یو پی اس دوربین مداربسته

1- رکتیفایر یا یکسو کننده:

rectifier ups cctv

به طور ساده می‌توان عنوان کرد که وظیفه یک رکتیفایر در دستگاه منبع برق اضطراری تبدیل جریان متناوب به مستقیم است. مادامی که عرضه از منبع برق (A.C) وجود دارد، UPS شروع به شارژ کردن باتری به شکل  D.C می‌کند. این تبدیل A.C به D.C توسط اجزای اصلی یک یکسو کننده (Rectifier)، دیود و خازن انجام می گردد. دیود دستگاه اصلی برای تبدیل A.C به D.C است و خازن به جهت فیلتر کردن هارمونیک A.C در عرضه D.C استفاده می‌گردد.

2- اینورتر(Inverter)

انرژی ذخیره شده در باتری بصورت D.C است. بنابراین، جهت تبدیل انرژی ذخیره شده دوباره به A.C از یک دستگاه به نام Inverter استفاده می‌شود. اینورتر در تناقض با یک یکسوساز (رکتیفایر) عمل می‌کند. این سیستم جریان را از باتری دریافت کرده و آن را به جریان AC تبدیل کرده و دستگاه‌های AC را تغذیه می‌‌نماید. در داخل آن کنترلر شارژ وجود ندارد، پس نمی‌تواند عمل شارژ باتری را انجام دهد.

اگر قصد شارژ باتری را داشته باشید، باید یک کنترلر شارژ خارجی برای آن تهیه کنید. اینورتر درمقابل ولتاژ‌ها و جریان‌های غیرعادی محافظتی ندارد. بنابراین، ولتاژهای آنی یکی از ایرادات اینورتر است که می‌تواند به دستگاه‌های الکترونیک حساس آسیب برساند.

3- باتری UPS

باتری UPS یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های آن است که معمولا بین ۵ تا ۲۰ دقیقه می‌‎تواند برق لازم UPS را در هنگام قطع برق فراهم کند. باتری تنها دستگاهی است که توانایی ذخیره برق را دارد. باتری یو پی اس در هنگام قطع برق جریان خود را تخلیه و به دستگاه‌ها برق رسانی می‌نماید. اکثر باتری‌هایی که در ups مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبیه به باتری‌هایی هستند که دراتومبیل‌ها استفاده می‌شوند یعنی باتری‌های سربی –اسیدی 12 ولت، اگرچه تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. به طور مثال باتری‌های اتومبیل اگر برای مدتی ثابت باشند و حرکتی نداشته باشند شارژ انها تخلیه می‌شود. اما باتری‌های یو پی اس به گونه‌ای ساخته شده‌اند که باید در مکانی ثابت و بدون حرکت قرار گیرند.

جهت آشنایی بیشتر با اجزای اصلی یو پی اس مطالعه نمایید.

عملکرد UPS دوربین مداربسته

شایان ذکر هست که ولتاژ از UPS دوربین مداربسته به صورت 12 یا 220 ولت هست که توسط باتری‌ها تامین می‌شود و در اختیار دوربین های مداربسته و دستگاه ذخیره ساز قرار می‌گیرد. تغذیه مورد نیاز در اغلب دوربین‌ها 12 ولت می باشد. این باتری‌ها معمولا به صورت باتری‌های خشک یا اسیدی هستند و با استفاده از جریان برق شهری شارژ می‌گردند. هرچند که خروجی ولتاژ 12 ولت نیز می‌تواند جوابگوی اکثر نیازها در عین صرف کمترین هزینه باشد. لیکن تعداد زیادی از برندهای معتبر با ارائه UPS دوربین مداربسته 220 ولت می‌توانند شرایط خاص را در اختیار کاربران قرار دهند. افزون براین، توان آمپری UPS دوربین مداربسته نیز بر حسب قیمت و کاربری آن‌ها باهم اختلاف دارند.

دقت کنید که وجود افت جریان در برق رسانی دوربین‌های مداربسته می‌تواند باعث ایجاد اختلال در تصاویر و اصطلاحاً نویز (Noise) در آنها شود. در نتیجه علاوه بر تامین جریان برق در زمانی که دسترسی به جریان برق شهری نمی‌باشد، در صورت بروز نوسانات و اختلالات الکتریکی وجود یک تثبیت کننده جریان برق می‌تواند بسیار کارساز باشد.

در ادامه، برخی از مزایای UPS دوربین مداربسته به اختصار شرح داده خواهد شد.

مزایا استفاده از یو پی اس دوربین مداربسته

مزایای استفاده از سیستم ups یو پی اس دوربین مداربسته

دستگاه یو پی اس فیلترهای الکترونیکی دارد که سبب حذف نویزها و نوسانات و اختلالات برق شهری می‌شود. وظیفه محافظت از مصرف کننده‌ها در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا را عهده‌دار می‌باشد و برای مصرف کننده جریان برق یکنواختی با شکل موج ثابت ارسال می‌کند. هر چه INVERTER  یک دستگاه یو پی اس دارای قدرت بیشتری باشد توان و قدرت یو پی اس بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر امکان پشتیبانی از تعداد و توان تجهیزات بیشتری را فراهم می‌اورد. از طرفی هرچه باتری‌های تعبیه شده در یو پی اس از ظرفیت بیشتری برخوردار باشند، زمان برق دهی در هنگام قطعی برق شهر بالاتر خواهد رفت.
upsهای مختلف دارای ویژگی‌های متفاوتی مانند آلارم‌های هشدار به هنگام خطا یا اضافه بار، نرم افزارکنترل کامپیوتر به جهت ذخیره سازی اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و امکانات دیگر می‌باشند.

برخی از دیگر مزایای یو پی اس برای دوربین مداربسته

  • توانایی پشتیبانی از باتری‌هایی با ظرفیت مشخص برای تامین برق دوربین مداربسته
  • برخی از انواع Ups دوربین مداربسته، افزون بر باتری داخلی، قابلیت پشتیبانی از باتری خارجی را نیز دارند.
  • تامین برق دوربین‌های مداربسته تا چندین ساعت (اغلب 4 ساعت) در شرایطی که جریان برق شهری قطع می‌باشد، در این صورت مدت زمان تامین برق، بستگی به ظرفیت باتری UPS دوربین مداربسته، تعداد دوربین‌های به کار رفته و دستگاه ذخیره ساز، توان و تغذیه مورد استفاده دوربین‌ها و دستگاه ذخیره ساز، تعداد اردهای سیستم مداربسته و …دارد.
  • حذف اختلالات و خسارات ناشی از نوسانات جریان برق شهری
  • با تثبیت جریان برق باعث افزایش طول عمر دستگاه‌های ضبط ویدئویی دیجیتال و دوربین‌های مداربسته می‌شوند.
  • توانایی کنترل و نمایش اتصال یا عدم اتصال دوربین‌های مداربسته
  • توانایی راه اندازی حتی در صورت عدم وجود جریان برق شهری
  • محفاظت از سامانه‌های دوربین مداربسته در برابر تغییرات ولتاژ
  • برخی از مدل‌های UPS دوربین مداربسته دارای استابلایزر داخلی، نیز می‌باشد.
  • توانایی اتصال موازی چندین دستگاه به یک باتری خارجی
  • دارای تثبیت کننده ولتاژ  (Automatic Voltage Regulator)
  • دارای سایز و حجم ظاهری مختلف بر اساس سلیقه و نیاز کاربران
  • دارای استحکام بالا
  • توانایی ارائه عملکرد مناسب در شرایط دمایی و آب و هوایی ویژه و سخت
  • توانایی سنجش عملکرد سیستم‌های داخلی دستگاه بر اساس معیارهای MTBF و MTTR

قیمت یو پی اس دوربین مداربسته

قیمت یو پی اس در بازه‌های متنوعی ارائه می‌شود اما اگر دقیقا متوجه نیازتان باشید و از مشاوره صحیحی بهره برده باشید می‌توانید از قیمت دقیق و متناسب روز مطلع شوید. اگر به دنبال یک بازه‌ی قیمت برای آغاز جستجوی خود برای خرید یو پی اس دوربین مداربسته هستید حداقل قیمتی که باید انتظار آن را بکشید سه میلیون تومان است. هرچه خواسته‌های شما جزیی‌تر باشد قیمت آن بالاتر خواهد رفت. شاید بپرسید چه ویژگی‌هایی باعث افزایش قیمت خواهند شد، مواردی مانند اینکه یو پی اس انلاین باشد یا افلاین، مدت زمان بکاپی که شما نیاز دارید و همینطور برندی که پاسخگوی نیاز شما باشد همگی در این تغییر قیمت دخیل خواهند بود.

کلام آخر در خصوص UPS دوربین مداربسته

در این مقاله اهمیت خرید UPS دوربین مداربسته را عنوان کردیم، همانطور که می دانیم با پیشرفت تکنولوژی، استفاده‌ی مداوم و بیست و چهار ساعته از وسایل الکترونیکی و امنیتی مورد اهمیت قرار می گیرد. به این دلیل که در صورت قطع برق در کارخانجات، مراکز تجاری، طلا فروشی، بهداشتی، بیمارستان‌ها و حتی منازل ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بارآید. با نظر به اینکه استفاده از سیستم‌های حفاظتی همه گیر شده است، مسلما نیاز به سیستمی که بتواند مانع قطع تغذیه سیستم‌های نظارت تصویری شود مطرح می‌شود. در واقع UPS برای دوربین های مداربسته می‌تواند این نیاز را برطرف کند.